7 gemakkelijke afvaltips voor iedereen

Iedereen kent het wel; je besluit af te willen vallen, maar uiteindelijk komt er niets van terecht. Is het de motivatie? Of begin je gewoon veel te moeilijk? In dit artikel vertellen we je over zeven laagdrempelige afvaltips die voor iedereen te doen zijn.

Afvaltip 1: Eet een goed ontbijt

Een stevig ochtend ontbijt klinkt als alleen maar extra gewicht, maar het tegendeel is waar. Een goed ontbijt met bijvoorbeeld eieren en wat vezelrijke producten zorgen ervoor dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt die de basis leggen voor een goede dag. Hierdoor zul je minder snel vermoeid zijn en ook zal je minder snel trek krijgen in een tussendoortje.

Afvaltip 2: Zorg voor genoeg nachtrust

Slaap is enorm belangrijk, en door velen helaas niet serieus genoeg genomen. Een goede nachtrust is misschien zelfs belangrijker als een perfect dieet of vaak genoeg sporten. Uit een onderzoek van International Medicine is gebleken dat minder dan zeven uur slaap per nacht alle goede effecten van een dieet kan verminderen of te niet doen.

Afvaltip 3: Eet genoeg groente en fruit en wees er creatief mee

Groente en fruit zijn erg laag in hun vetten en ook de hoeveelheid calorieën zijn laag. Hiernaast bevat groente en fruit heel veel gezonde mineralen en vitaminen wat je algehele lichaam versterkt. Houd je niet zo van groente en fruit? Wees er dan creatief mee! Bekijk bijvoorbeeld onderstaand recept, op deze manier houd je variatie in de voor sommigen nogal saaie groenten.

Afvaltip 4: Drink veel water

Een groot probleem bij veel mensen is hun ongezonde drinkpatroon. Probeer daarom je ongezonde sapjes en alcoholische dranken te laten staan en neem gewoon een glas eenvoudig kraanwater. Kraanwater bevat vele goede stoffen en bevat geen calorieën. Ook helpt water tegen een hongergevoel.

Afvaltip 5: Eet veel vezels

Vezelrijke producten als groente, fruit, granen, rijst, pasta, bonen en peulvruchten zorgen ervoor dat je je sneller vol voelt zitten. Op deze manier zal je minder snel een stuk chocolade uit de kast pakken of een glas cola naar binnen gieten.

Afvaltip 6: Verbied jezelf geen lekkere dingen

Wanneer je jezelf dingen gaat verbieden om te eten, maak je het jezelf alleen maar lastiger. Als je het lekker vind om eens in de week een frietje te eten, moet je dat vooral blijven doen. Het belangrijkste is dat je de balans vindt tussen gezond en ongezond eten.

Afvaltip 7: Bewegen, bewegen en nog eens bewegen 

Je kan heel erg gezond eten, maar zonder enige beweging zal er niet heel erg veel verandering in je gewicht komen. Begin in ieder geval met wandelen, en dan het beste op een wat hoger tempo, het zogenaamde ‘power walking’. Als je benieuwd bent naar hoe wandelen je zou kunnen helpen met het afvallen, lees dan zeker ons artikel over wandelen en afvallen. 

Korte afsluiter

Zoals je hebt kunnen lezen, is het niet onmogelijk om je levenspatroon om te gooien. Het hoeft niet drastisch te zijn, maar zoek naar de juiste balans tussen alle factoren. Combineer genoeg slaap, het juiste eetpatroon en genoeg beweging voor het best haalbare resultaat. Ben je benieuwd naar meer afvaltips? Kijk dan vooral nog even naar onderstaande artikelen.